„Nekünk csak ez van" - könyv

A könyvben az erdélyi - főleg magyar - vallási mezőt és ennek mai állapotához vezető folyamatokat mutatom be. Először a vallás intézményi beágyazódásának rendszerváltás utáni átalakulását vázolom. E történelmi egyházakra fókuszáló elemzésben a vallási alrendszer rendszerszintű jelenlétében bekövetkező változásokat és a magyar egyházak rendszerszintű funkcióit, társadalomszervezésben betöltött szerepét taglalom. Ezt követően az egyéni szintű vallásosság jellemzőit és folyamatait elemzem, kérdőíves kutatások alapján. Végül a vallási mező kevésbé ismert szereplőire fókuszálok, a neoprotestáns kisegyházakra, valamint a történelmi egyházak belső reformmozgalmaira.

A könyv innen tölthető le

„Bármerre nézel, mindenhol templomokat látsz – nagyokat és kicsiket, középkoriakat és újakat, bádogfedelűeket, zsindellyel fedetteket, festetteket – és mindnek megvan a maga varázsa. A lakosság túlnyomó többsége, majdnem 90%-a ortodox, és Ceaușescu bukását követően az egyház, kihasználva e kimagasló pozícióját, olyan ütemben kezdett templomokat építeni, hogy átlagosan háromnaponta befejeznek egy-egy újabbat.” E nem teljesen jóindulatú beszámolót 2016-ban írta a BBC tudósítója Romániáról. A román médiában nagy vihart kavaró, és az erdélyi magyar sajtóban is népszerűségnek örvendő anyag utolsó sorai már kevésbé keltették fel a sajtósok figyelmét, pedig a kép ezzel együtt teljes. Egy máramarosi vallási ünnepen tapasztaltak alapján így zárta beszámolóját a szerző: „Egyelőre azonban Szent Konsztantin és Ilona napjának a máramarosi jelenete emlékeztet arra, hogy az ortodox vallás Romániában sok ember életének létfontosságú eleme. Kiemelkedő helyzete a társadalomban tagadhatatlan.”

A fenti történetben sok minden tükröződik abból, ami a vallási élet és az egyházak terén a rendszerváltás utáni Romániában végbement. A vallás és az egyházak öt évtizedes ateista politika általi visszaszorítása után a növekedés, kibontakozás korszaka köszönt be. A templomépítési hullám látványos ugyan, de csak egyik vetülete e korszaknak, a kevésbé látványosak pedig legalább ennyire fontosak. Az egyházak és az állam között új partnerségi viszony alakul ki az egyházak egy új, állami finanszírozási rendszerével. A vallási alapismeretek oktatása az iskolai tananyag részévé válik, és az élet több területén is elindul az egyházak egyfajta helykeresése – a szociális szférában, egészségügyi rendszerben, kulturális életben, médiában.

E történet az erdélyi magyar közösségben sok tekintetben hasonlóan zajlik, jelentős azonban a különbség is. Míg a román állammal zajló alkufolyamatban a magyar történelmi egyházak végső soron másodszereplők, akik az arányos részesedés elve alapján az elsősorban a Román Ortodox Egyház által kialkudott jogok kollaterális haszonélvezői, a magyar politikai életnek, a többségivel párhuzamos kisebbségi társadalom újjáépítésének a főszereplői között vannak. E kisebbségi politikai projekt gerincét egy olyan önálló intézményrendszer kiépítési folyamata képezi, amely igen nagy mértékben az egyházakra épül. Az egyházak kisebbségi társadalmon belüli új helyének megtalálása több mint helykeresés, ez egyúttal maguknak a kereteknek az aktív alakításával is társul.

Mindez elsősorban az elit projektje, a „fent” társadalmának játszmái. Az egyszerű hívek ennek inkább csak nézői, de az épülő intézményrendszer az átlagember mindennapi életét is alapvetően meghatározó keretté válik. Ráadásul az egyházak a nemzeti identitás fenntartásában, az identitáspolitikában is fontos szereplőkké lesznek. Mindezek eredményeként a történelmi egyházak megkerülhetetlen intézményes szereplőkké válnak mindazok számára, akik e párhuzamos társadalom tagjaiként élik az életüket.

Az egyházak társadalmi súlyának e növekedése a vallásosságra is hatást gyakorolt, amely egyházközelibb lett. Az egyháztagság korábban is széles körű volt, de most már teljesen általánossá vált, gyakorlatilag mindenki tagja valamelyik egyháznak. Az egyházi szertartás nélküli esküvő és temetés ma már elképzelhetetlen. A vallásosságot azonban más tényezők is alakítják, az Európára jellemző szekularizációs folyamat szintén kikerülhetetlenül jelen van, a világ és a mindennapi élet „varázstalanodása” is tovább haladt. Az urbanizációval, majd a tömeges nemzetközi migrációval a vallási másság megtapasztalása, s ezzel a saját vallási világkép relativizálódása, a hit magától értetődőségének elvesztése szintén általánossá vált. Az erdélyi magyarok vallásossága így ellentétes irányú hatások kereszttüzébe került, amelyek együtt formálják azt.

Jelen könyv, a szociológia eszköztárát használva, arra a kérdésre keresi a választ, hogy milyen is lett ez a fentiekben vázolt történet által formált vallásosság, a válaszkeresés során áttekintve a jelenbe vezető út egyes állomásait is, és egyúttal arra törekedve, hogy átfogó képet nyújtson az erdélyi magyar egyházak jelenlegi helyzetéről és az erdélyi magyarok vallási életéről. A könyv az intézményi dimenzióban lezajlott változások áttekintésével indít: az első fejezetben (A vallás és az egyházak társadalmi pozíciójának változásai a posztkommunista Romániában) az ortodox egyház és a román állam viszonyának átalakulását, a másodikban (Magyar egyházak Romániában. Intézményrendszer és társadalmi szerepvállalás) a magyar történelmi egyházak kisebbségi társadalomépítésben betöltött szerepét vizsgálom. Ezt követően, a harmadik fejezetben (Vallás és vallásosság az erdélyi magyarok körében), az egyéni vallásosság leírására, az ezt meghatározó tényezők vizsgálatára és e vallásosság változási irányainak megragadására teszek kísérletet. A negyedik fejezetben (Neoprotestáns kisegyházak Erdélyben) a magyar népesség szempontjából is releváns neoprotestáns kisegyházakra fókuszálok, különös figyelemmel a romák vallási integrációjában legnagyobb sikereket elérő pünkösdista mozgalomra. A könyv utolsó fejezetében (Megújulási mozgalmak az erdélyi történelmi egyházakban) pedig a vallásosság történelmi egyházakon belüli változásaival, az egyházak reformmozgalmaival foglalkozom.

A könyv megírásához számos korábban írt tanulmányomat és kéziratomat is felhasználtam, egyeseket egy-egy fejezet kiinduló anyagaként használva, másokat gyakorlatilag változatlanul átvéve. Ezzel magyarázható az, hogy a szövegekben használt empirikus anyagok különböző időszakokból származnak, az ezekből készült leírások pedig néha múltbeli, azóta már megváltozott viszonyokat tükröznek. Reményeim szerint ezek így is hasznos olvasmányokat jelentenek, a vázolt összefüggések pedig továbbra is érvényesek.

A kötet, elképzelésem szerint, egy erdélyi magyaroknak szóló erdélyi magyar könyv. Egyrészt azért, mert elsősorban erdélyi magyar vonatkozású kérdésekről szól, igaz, ezt a romániai kontextusba helyezve, abból kiinduló megértésre törekedve, illetve egyes témák esetében a román és a roma népességre is kiterjesztve. Másrészt viszont ez a törekvés abban is megnyilvánul, hogy amellett, hogy tudományos igényű próbál lenni, és az erdélyi valóság elemzéséből kiindulva igyekszik hozzájárulni a vallásossággal, azon belül a kelet-európai, illetve a kisebbségi vallásossággal kapcsolatos tudományos ismeretek gyarapításához, az általános vallásszociológiai ismereteket is közvetíteni igyekszik az erdélyi magyar, nem feltétlenül társadalomtudományi képzettségű olvasó felé. Ez a tudásközvetítő szerep a könyvnek itt-ott, a tudományos érték rovására, ismeretterjesztő jelleget ad ugyan, de hiszek benne, hogy a sokszor erős vitákat kiváltó, konfliktusokkal járó vallási kérdésekről való gondolkodás és beszéd számára fontos és hasznos lehet a vallásszociológia értéksemleges fogalomkészlete, és elősegítheti az ezekkel kapcsolatos reflexiót azok esetében is, akik nem a tudományos elemzés perspektívájából szoktak e kérdésekről gondolkodni.

A fentiekből is kiviláglik, hogy a könyvet a vallásszociológusok szűk csoportjánál szélesebb olvasóközönségnek szántam. Abban reménykedem, hogy azok a társadalomkutatók is hasznosnak fogják találni, akik ugyan más kérdésekben szakosodtak, de munkájukat nemcsak a tudományos megismerés, hanem az erdélyi valóság megértése is motiválja, hogy az egyházak sorsa iránt aggódó egyházi és laikus körök is hasznosan lapozgatják, valamint azok is érdekesnek találják, akik egyszerűen a saját vallási élményeikből – vagy akár azok hiányából – kiindulva szeretnének többet megtudni arról, hogyan néz ki a vallási tájkép ebben a régióban, egy semlegességre és objektivitásra törekvő, elemző perspektívában.

Az erdélyi magyar történelmi egyházak társadalmi jelentőségéről és ennek a vallásosságra gyakorolt hatásáról az utóbbi években számos előadást tartottam. Az egyik ilyen előadás végén ennyit mondott egy idős aranyosszéki hallgató: „Tanár úr, én megmondom, miért fontos nekünk az egyház. Mert nekünk csak ez van.” Tömör fogalmazása jól kifejezi egyházaknak és embereknek azt a viszonyát, amelynek kifejtésére e könyvben kísérletet tettem.